waterbodem.nl, alles op het gebied van waterbodem, onderzoek, beleid, onderhoud, baggerwerkzaamheden, verwerkingstechnieken, toepassingsmogelijkheden baggerspecie, storten, depots, automatisering, Opknappen kanaal Almelo-De Haandrik in volle gang

Nieuws
alle berichten
algemeen
baggeren
beleid
depots
kwaliteit
meten en analyseren
normering
protesten en acties
risico's
verwerking

Artikelen
baggerplannen
beleid
NVN5720
probleemstoffen
protocollen
toetsing
veldonderzoek
verwerking

Literatuur
Nieuwsbrieven
Publicaties

Handig
begrippenlijst
afkortingen
klasse-indeling
agenda
normen
vacatures
links

Informatie
colofon
contact





2000-2019 : Wegens tijdgebrek is de info niet overal meer actueel
Opknappen kanaal Almelo-De Haandrik in volle gang
ALMELO - De opknapbeurt die de provincie laat uitvoeren aan het kanaal Almelo-De Haandrik is in volle gang. Veel van het werk is al gebeurd en de komende maanden worden de laatste stukken ter hand genomen. Onder meer wordt er een haventje aangelegd, ter hoogte van Mariënberg.

 Het kanaal wordt grondig aangepakt. De provincie wil de natte verkeersader tussen Almelo en De Haandrik (iets voorbij Gramsbergen) geschikt maken voor grotere vrachtboten. Vorig jaar is daarvoor al begonnen met een flink aantal projecten. Zo zijn er over lange stukken natuurlijke oevers aangelegd tussen Aadorp en Vriezenveen en zijn er behalve paaiplaatsen voor de vissen ook wilduittredeplaatsen gemaakt. Dat zijn ondiepe plekken in de oeverrand waar bijvoorbeeld reeën die te water zijn geraakt weer aan land kunnen klimmen.

Eind vorig jaar is er een stuk natuurlijke oever bijgekomen ter hoogte van de nieuwe Daarlerveenseweg, net voorbij het bedrijventerrein Weitzelpoort. Daaraan wordt momenteel de laatste hand gelegd door de mannen van het bedrijf Van den Herik, die hoofdaannemer van het kanaalproject is. De weg die eens langs het kanaal liep richting het bedrijventerrein is er grotendeels uitgehaald en zal voor verkeer worden afgesloten. Veel functie had die toch al niet meer omdat er een enorme zwaaikom is aangelegd, die doorrijden tot de brug in Vriezenveen onmogelijk heeft gemaakt.

De kom ligt net naast de jachtenbouwer Consonant en is bedoeld als draaimogelijkheid voor grotere kanaalschepen. Dat kon eerder alleen bij De Puntkolk in Vroomshoop. Voor de jachtenbouwer kwam de aanleg natuurlijk als geroepen, want die kon mooi een aanpalende winterberging realiseren en heeft de luxe schepen nu al op een rij op de kant liggen. De zwaaikom is al een tijdje gereed.

Desondanks is het totale project voorlopig nog niet teneinde. Onderaannemer Tebezo uit Genemuiden heeft bij alle bruggen de zogeheten remming- en geleidewerken vernieuwd. Dat zijn de dikke houten palen die schepen veilig door de brugopening moeten geleiden. Op dit moment werkt het bedrijf ter hoogte van Vroomshoop aan de beschoeiing van het kanaal. Langs de damwandplaten wordt wat grond afgegraven waarna er haaks op de stalen platen verankeringen in de achterliggende grond worden aangebracht.
Nog verder, richting Bergentheim, is Van den Herik bezig om de laatste serie platen van de beschoeiing te vervangen. Nu zijn dat nog betonnen platen van drie meter lengte. Daarvoor in de plaats komen stalen damwanden die een meter langer zijn. Ze worden met speciale machines de grond in getrild. De meeste betonnen platen, 17.500, zijn al vervangen trouwens. De aannemers resten nu nog 4000 platen die bij elkaar twee kilometer beslaan.

Verder wordt ter hoogte van Mariënberg, net voorbij de brug over de Kloosterdijk, een passantenhaven aangelegd. Dezer dagen worden de damwandplaten geslagen. Het haventje wordt 180 meter lang en tien meter diep, waarvoor bij elkaar 9000 kubieke meter zand afgegraven moet worden. Van de haven wordt 80 meter bestemd voor de beroepsvaart en de rest is voor de plezierboten. De provincie hoopt daarmee de pleziervaart en het lokale toerisme wat meer te stimuleren. Tegenover de haven, aan de andere kant van het kanaal, ligt op een steenworp afstand de regionale camping De Pallegaster, waar nu ook wel eens ‘bootjesmensen’ aanwaaien om van de voorzieningen gebruik te maken.

Volgens uitvoerder Wilfred Koers komen er mogelijk ook nog wat picknicktafels bij het nieuwe haventje. Zeker is wel dat er geen doorsteek komt van het kanaal naar de Vecht, zoals ooit in een plan is geopperd. Dat zou voor de pleziervaart weliswaar een mooie tocht opleveren maar is veel te duur om ooit rendabel te worden. Bovendien lopen de bootjes toch weer vast in Ommen. De werkzaamheden aan het kanaal gaan nog tot medio mei duren. De officiële opleverdatum is pas in augustus, maar de verwachting is dat de werkzaamheden al wel eerder afgesloten kunnen worden.


datum: 17 januari 2005 | bron: De Twentsche Courant Tubantia |  rubriek: baggeren

Pagina
print versie

Laatste nieuws
Sanering bodem Ketelmeer-West
Baggerwerkzaamheden in grachten Zwartsluis
Waterschap pakt Nunbeek aan
Sdu uitgvers publiceert Praktijkboek Waterbodem
MWH lanceert het Handboek Waterbodem
Sint kan weer vlot en veilig door Groningse grachten varen!
Aangepast TOWABO verwacht in juli en september 2008
Baggerslib in tube direct bruikbaar als oeverbeschoeiing
Besluit bodemkwaliteit per 1 juli volledig van kracht
Grachten en vaarten in Sneek weer schoon

Software
ASAP Utilities (Excel)
BOKS
BoorManager
Towabo/Bever

Nieuws te melden?
Heeft uw bedrijf nieuws te melden en wilt u in aanmerking komen voor publicatie op waterbodem.nl? Stuur dan uw nieuws, productnieuws of persbericht naar de redactie ....



realisatie website en online marketing:
eGate Internet Solutions


redactie:
Merijn Bolkestein
Bastien Mensink